W Sejmie trwają prace nad nowym kodeksem drogowym. Zmiany mają dotyczyć m.in. pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, minimalnej odległości pomiędzy pojazdami na drodze oraz prędkości w terenie zabudowanym.
Na pieszych zostanie nałożony obowiązek zachowania należytej ostrożności podczas wchodzenia na jezdnię i torowisko. Kierowca, zbliżający się do przejścia dla pieszych, będzie musiał zmniejszyć prędkość, tak aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, przechodzącego przez przejście. Kierowca będzie musiał ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście. Pieszy wchodzący na przejście ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Pieszy, podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię, przejście i torowisko, nie będzie mógł korzystać z telefonu bądź innego urządzenia elektronicznego. Chodzi o takie korzystnie z urządzenia, które uniemożliwia pieszemu obserwację na przejściu dla pieszych, jezdni czy torowisku.
Zmiany dotyczą również maksymalnej dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Obecnie w godzinach od 23.00 do 5.00 kierowca może poruszać się w terenie zabudowanym z prędkością 60 km/h. Po nowelizacji prędkość zostanie zmniejszona do 50 km/h przez całą dobę.
W projekcie znajduje się również zapis, który z pewnością nie ucieszy kierowców lubiących jazdę na tzw. zderzak. Kierujący pojazdem na autostradzie i drodze ekspresowej będzie musiał zachować minimalny odstęp od pojazdu, który porusza się przed nim. Jak czytamy w projekcie „Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę.” Jeżeli podjazd porusza się z prędkością 120 km/h, odstęp pomiędzy pojazdami musi wynieść minimum 60 m.
Z uzasadnienia projektu wynika, że głównym celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, szczególnie jeśli chodzi o pieszych. Z tego względu, prócz ww. zmian, planowana jest wzmożona praca nad poprawą warunków drogowych, w tym budowy chodników i odpowiedniego oświetlenia przejścia dla pieszych. Cały tekst projektu wraz z uzasadnieniem można przeczytać pod adresem: https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/0A25BCF84357CC71C12586330035B37E/%24File/802.pdf